de taken van de...

Ingeborg van Ohlalaweddings heeft weer een super fijne blog geschreven, deze keer over tips voor jullie ceremoniemeester!

Wanneer je gaat trouwen komt er heel veel op je af. Zo veel zelfs dat de meeste bruidsparen een ceremoniemeester aanstellen om ze te helpen met de voorbereidingen van het huwelijk en natuurlijk om te assisteren op de bruiloft zelf.
Elk bruidspaar verwacht iets anders van hun ceremoniemeester, maar wat zijn nou eigenlijk de meest voorkomende taken? In de maanden voor jullie huwelijk kunnen jullie de ceremoniemeester vragen om te assisteren met de volgende dingen;

Het draaiboek
Samen met de ceremoniemeester maken jullie het draaiboek van de bruiloft. Wat gebeurt er waar en wanneer? Zorg ervoor dat het draaiboek overzichtelijk is en dat alle benodigde gegevens er in terug te vinden zijn. Het moet echter niet zo uitgebreid worden dat je er een inhoudsopgave voor nodig hebt! Let erop dat jullie in het draaiboek ruimte houden voor wat uitloop. Hou speling in jullie planning, zodat er geen stress ontstaat zodra bijvoorbeeld de speeches iets langer duren dan verwacht.
Houd het draaiboek altijd up-to-date en bind de laatste versie voor de bruiloft in, zodat de ceremoniemeester niet met allemaal losse, wapperende A4-tjes rond loopt! 

Het versturen van de uitnodigingen en het bijhouden van de gastenlijst

De ceremoniemeester is verantwoordelijk voor het bijhouden van de gastenlijst. Allereerst zal de ceremoniemeester ook jullie trouwkaarten versturen zodat hij/zij de mogelijkheid heeft om nog een extra boodschap voor jullie gasten toe te voegen. Wanneer ze dit doen, vraag dan wel of dat in dezelfde stijl als jullie kaart kan, zodat het een mooi geheel blijft.
Het is zonde als jullie veel geld aan een prachtige kaart en dito envelop uitgeven waarna de ceremoniemeester er een gekopieerd velletje papier bij stopt. Wanneer de kaarten zijn verstuurd zal de ceremoniemeester bijhouden welke gasten hebben afgemeld. In Amerika zie je dat gasten juist moeten ‘RSVP-en’. Dit houdt in dat ze een berichtje terug sturen wanneer ze bij de bruiloft aanwezig zijn. In Nederland is het vaak juist andersom, de gasten sturen een berichtje als ze juist niét kunnen komen.
Ook is de ceremoniemeester het aanspreekpunt voor de gasten. Willen ze een stukje doen, een speech geven of jullie wellicht toezingen? De ceremoniemeester zorgt ervoor dat dit in het programma past. Natuurlijk is het handig om van tevoren met hem/haar te overleggen of jullie überhaupt willen dat de gasten een bijdrage leveren, zodat jullie niet onaangenaam verrast worden met een serenade van jullie nichtje.

Op de jullie bruiloft krijgt de ceremoniemeester er nog wat taken bij:

Contact houden met de leveranciers: Komt de leverancier van de taart wat later? Geen probleem! Ze kunnen jullie ceremoniemeester bereiken. Je gaat er niet van uit, maar er kan op de dag zomaar wat gebeuren waardoor dingen anders lopen dan gepland. Doordat jullie ceremoniemeester van alles op de hoogte is kan hij/zij hier goed op inspelen waardoor jullie er niets van merken en alles gesmeerd verloopt.

Jullie gasten begeleiden: Jullie ceremoniemeester is de gastvrouw of gastheer en zorgt dat alle gasten op de juiste plaats en het juiste moment zijn. Hij/zij houdt het draaiboek bij de hand een weet dus precies wanneer jullie op de locatie aankomen zodat alle gasten op tijd klaar staan. Ook begeleidt de ceremoniemeester de gasten naar de ceremonie en zorgt ervoor dat iedereen op de juiste plaats zit.
Gedurende de dag is de ceremoniemeester ook het aanspreekpunt van de gasten. Is er een noodgeval? Dan wordt de ceremoniemeester erbij gehaald. Ook zorgt de ceremoniemeester ervoor dat alle gasten in het gastenboek schrijven.
Belangrijke tip: Tijdens het feest zal jullie cadeautafel vol komen staan met (dure) cadeaus. Helaas komt het voor plotseling enveloppen verdwijnen, en dan niet in de zak van de bruidegom. Vraag daarom aan de ceremoniemeester of hij/zij de enveloppen op een veilige plek opbergt zodat dit niet kan gebeuren. Na het feest worden alle cadeaus door de ceremoniemeester bij jullie thuis afgeleverd zodat jullie rustig kunnen nagenieten en alle leuke kaarten en briefjes uitgebreid kunnen lezen.

Naast deze taken zijn er nog veel meer dingen jullie ceremoniemeester voor jullie kan/gaat regelen. Houd er dus rekening mee dat de persoon die jullie voor deze taak vragen druk bezig zal zijn op jullie dag. Vraag dus nooit jullie moeder, zus of beste vriend, want zij zullen net zo hard van de dag willen genieten als jullie zelf. Vinden jullie het lastig om een juiste persoon aan te wijzen om deze taak op zich te nemen of willen jullie dat iedereen optimaal kan genieten? Denk er dan eens over na om een professionele ceremoniemeester in te huren. Hierdoor kunnen jullie zeker zijn dat de bruiloft op rolletjes loopt en dat al jullie gasten de hele dag mee kunnen maken! Voor meer info over een professionele ceremoniemeester, klik hier.